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Seiichi Furuya
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30.8. 2014 – 2.11. 2014
  Seiichi Furuya
Wo die Wahrheit liegt
Where the Truth Lies

Heidelberger Kunstverein*
Hauptstraße 97 D-69117 Heidelberg

Where the Truth Lies

At the focus of Seiichi Furuya’s photographic oeuvre is his personal confrontation with boundaries – boundaries of recollection, of perception and of the medium of photography, politico-geographic barriers and existential borderline situations in his own life.

The years between 1981 and 1983 saw the creation of the series “Staatsgrenze”/”Border”, in which Furuya photographed the border between Austria and the Eastern Bloc states. Originating from Japan, where the border is naturally defined by the sea, he is interested in borders that lead straight through the country’s middle, sometimes invisible but nevertheless separating people, cultures and ideologies from one another. While the global public concentrated mainly on the inner-German demarcation, Furuya recorded the border areas with Hungary, Yugoslavia and Czechoslovakia, thereby creating a political and at the same time personal document of contemporary history.

Seiichi Furuya moved over to the GDR with his family in 1984; he lived there until 1987. The exhibition presents a comprehensive selection of portrayals of his wife Christine, of whom he took regular portraits from 1978 until her suicide in 1985. The results are highly personal shots which, after Christine’s death, he rearranged and combined in his photo books, the “Mémoires”, as a manifestation of his memories. An archive, taking on ever-changing forms, was created.

“Zu Hause in Ost-Berlin”/”At Home in East Berlin”, the third series, which can be seen at the Kunstverein, shows – like “Staatsgrenze”/“Border” – images from a world which no longer exists in that form. A slide installation translates the photographs into rhythmic cross-fades and hence into a continuously changing story. The exhibition title “Wo die Wahrheit liegt”/“Where the Truth Lies” stands as a synonym of the artist's search for answers to questions to which there are no clear answers.

To accompany the exhibition the artist's book "Staatsgrenze 1981 – 1983" was published at Spector Books Leipzig in spring 2014, 30 years after the photographs' creation. The publication is available at the Kunstverein for 24 Euro.

The exhibition is taking place in partnership with Kunsthaus Dresden and the Society of Contemporary Art, Leipzig, and will be on show there in spring 2015 along with other programmatic focuses.

 


Wo die Wahrhet liegt

Im Mittelpunkt von Seiichi Furuyas fotografischem Werk steht seine persönliche Auseinandersetzung mit Grenzen – Grenzen der Erinnerung, der Wahrnehmung und des Mediums Fotografie, politisch-geografischen Barrieren und existentiellen Grenzsituationen im eigenen Leben. Seine Arbeit umfasst Porträts von seiner Frau Christine Furuya-Gößler, Aufnahmen von seinem Sohn Komyo, Familienfotos, Stillleben, Objekte, Landschaften, Medienbilder und Straßenszenen. Der Künstler greift auf einen Fundus von Bildern zurück, die er in der Vergangenheit auf fotografischen Film bannte, die er jedoch erst Jahre später entwickelte, sichtete und auf Fotopapier belichtete. Ab 1989 – vier Jahre nach dem Tod seiner Frau Christine – stellt er diese Fotografien in Fotobüchern und Ausstellungen in immer neuen Kombinationen zusammen.

›Wenn es aber eine Form der Retrospektive, des Zurückschauens gibt, die uns nicht von vornherein trennt vom Gegenstand der Betrachtung, die Trennung vom Anderen nicht für immer festlegt‹, schreibt Christine Frisinghelli in Furuyas erstem Buch mit dem Titel ›Mémoires‹, ›dann diese: den Akt des Zurückschauens selbst zum Gegenstand der Arbeit werden zu lassen‹ 1. Frisinghelli definiert damit das Wesentliche an Furuyas Erinnerungsarbeit mithilfe fotografischer Relikte von vergangener Zeit und verändertem Raum. Der Ausstellungstitel ›Wo die Wahrheit liegt‹ steht als Synonym für die Suche des Künstlers nach Antworten auf Fragen, auf die es keine eindeutigen Antworten gibt.

1  Christine Frisinghelli, ›Dem fernen Betrachter‹, in: Seiichi Furuya, ›Mémoires 1978 – 1988‹, Graz, 1989, S. 99.

© Susanne Weiß


Exhibition catalogue: Staatsgrenze 1981-1983 *




 
Mémoires: 4 Carousel slide projections from 4 Mémoires books.